Schakelsystemen, waarom zo belangrijk in jou keuze?

Een stap waar weinig mensen bij stilstaan in de keuze van een elektrische fiets: de keuze van het type schakelmateriaal. En toch is dit een heel erg belangrijke factor. De reden hiervoor is dat deze component een grote invloed zal hebben op wat je van de fiets mag verwachten. Belangrijk is om vooraf goed te definiëren wat jij met je elektrische fiets zal gaan doen. Is het louter recreatief gebruik of ga je echt dagelijks met je fiets naar het werk fietsen? Dat zijn 2 verschillende doeleinden en dus is het belangrijk om voor jouw doel de juiste fiets te kiezen.

Schakelsystemen komen in een heel aantal verschillende vormen maar we kunnen 2 grote categoriën definiëren binnen het Riese und Muller gamma: derailleur (buitenversnelling) of naaf (binnenversnelling - Shimano NexusEnviolo naadloos/automaat of Rohloff). Categorie 1 heeft de tandwielen (versnellingen) buiten aan het wiel zitten, bij de naafversnelling zit dit mee verwerkt binnenin een afgesloten systeem in de naaf of trapas zelf. Er zijn aan beide systemen voor- en nadelen. Belangrijk om deze even te overlopen. We doen dat aan de hand van onderstaande overzichtelijke tabel.

Type aanduiding

Het Riese und Muller gamma kent per model telkens een aantal submodellen op basis van het type schakelsysteem.

Een overzicht:
silent = Shimano naaf systeem
touring = derailleur systeem
vario = Enviolo naaf systeem
rohloff = Rohloff naaf systeem

 

 

 

Derailleur

elektrische_fietsen_schakelsystemen_derailleur

Shimano Nexus

elektrische_fietsen_schakelsystemen_shimano_nexus

 

Enviolo naadloos

elektrische_fietsen_schakelsystemen_enviolo

Rohloff E-14

elektrische_fietsen_schakelsystemen_rohloff

Type fiets

Toerfiets 
(e)Mountainbike
Koersfiets
Sportieve e-bike 25km/h
Speedpedelec

Stadsfiets
E-bike 25km/h 

E-bike 25km/h
E-cargo 25km/h
Speedpedelec 

Trekkingfietsen
E-bike 25km/h
E-cargo 25km/h
Speedpedelec 

Soort

Kettingversnelling

Naafversnelling

Naafversnelling

Naafversnelling

Schakeling

handmatig/mechanisch of elektronisch

handmatig/mechanisch

handmatig/mechanisch

handmatig/elektronisch

Actieradius

 

Max. snelheid
speedpedelec

n.v.t.

Onderhoudsarm

 

Overbrengingsbereik

 

% bereik

470-520%

244-263%

380%

526%

Levensduur

 
 uitstekend
zeer goed
goed
 matig
 slecht

 

 

Derailleur

elektrische_fietsen_schakelsystemen_derailleur

Shimano Nexus

 

Enviolo naadloos

elektrische_fietsen_schakelsystemen_enviolo

Rohloff E-14

elektrische_fietsen_schakelsystemen_rohloff

voordelen

Licht gewicht.
Het derailleur systeem is erg licht. Dit heeft een uitstekende effect op het totaal gewicht van jou fiets.

Efficiënt.(1)(2)
Het derailleursysteem is het meest efficiënte versnellingsysteem. Dit resulteert in een betere actieradius (indien juist gebruikt)

Mechanisch.
Sportief en geconnecteerd gevoel met jou fiets.

Budget.
Een derailleur is in vergelijking vaak aantrekkelijk in kostprijs.

Groot bereik.
Veel schakelmogelijkheden en een ruim bereik van klein tot grote versnelling.



 

 






 

 

 

 

 

 

Onderhoudsvrij.
Omdat het een naafversnelling is zitten de tandwielen in de naaf verwerkt en zijn daarom afgeschermd van invloeden van buitenaf.

Combineerbaar met riem.
Wil je nog minder onderhoud en meer duurzaamheid dan kan een Nexus ook met riemaandrijving.

Budget.
Een Shimano Nexus is relatief goedkoop in vergelijking met andere systemen.

Schakelen wanneer je wil.(2)
Schakel kan altijd. Ook wanneer je stilstaat. 

Onderhoudsvrij.
Een Enviolo naaf is laag in onderhoud.

Naadloos.
Met een Enviolo naadloos schakelsysteem is de schakelervaring een stuk vloeiender. Alles vloeit door mekaar en is daarom ‘naadloos’. Er zijn geen klikjes of ontkoppelmomenten tussen versnellingen waardoor alles comfortabeler wordt.

Combineer met riem.
Dit systeem laat zich vlot combineren met een gates riemaandrijf systeem. Dit maakt de e-bike nog onderhoudsarmer. Deze combinatie is daarom ideaal voor woon-werk of voor mensen die zo min mogelijk zelf onderhoud of reiniging willen uitvoeren.

Duurzaamheid. 
Meer duurzaam dan een Shimano Nexus naaf en geschikt voor e-bike en speedpedelec.

Schakelen wanneer je wil.(2)
Schakel kan altijd. Ook wanneer je stilstaat.

 

 

 

 

 

 

 



Efficiënt.(1)(2)
Daar een Enviolo naaf moet toegeven op efficiëntie is de Rohloff naaf wél (nagenoeg) even efficiënt als een derailleur systeem.

Groot bereik.
Veel schakelmogelijkheden en een ruim bereik van klein tot grote versnelling.

Duurzaamheid.
Deze naaf is ontwikkeld voor trekking fietsen en werd doorontwikkeld voor de e-bike. Dit maakt van dit systeem het meest duurzame en betrouwbaarste systeem op de markt.

Combineerbaar met riem.
Een Rohloff naaf laat zich vlot combineren met een gates riemaandrijf systeem. Dit maakt de e-bike nog onderhoudsarmer. Deze combinatie is daarom ideaal voor woon-werk of voor mensen die zo min mogelijk zelf onderhoud of reiniging willen uitvoeren.

Onderhoudsvrij.
Net als de Enviolo is dit een naafversnelling met zeer weinig onderhoud.

Elektronisch schakelen.
Rohloff E14 naaf is een naaf dit elektronisch schakelt. Met de + en – knop verstel je de versnelling en ‘ontkoppeld’ de naaf even de kracht van de motor. Dit zorgt voor een stuk minder mechanische stress en daardoor voor meer duurzaamheid.

Levenslange garantie.
Op Rohloff naven geldt een levenslange garantie. Zo goed is dit versnellingsapparaat.

Schakelen wanneer je wil.(2)
Schakel kan altijd. Ook wanneer je stilstaat. Hij schakelt automatisch terug naar een startversnelling wanneer je even stilstaat.

rohloff_schakelsysteem

 

 

 

Derailleur

elektrische_fietsen_schakelsystemen_derailleur

Shimano Nexus

 

Enviolo naadloos

elektrische_fietsen_schakelsystemen_enviolo

Rohloff E-14

elektrische_fietsen_schakelsystemen_rohloff


nadelen

Onderhouds intensief.
Dit systeem is onderhevig aan wind, regen, zand en vergt daardoor regelmatig onderhoud, reiniging door de bestuurder.

Niet combineerbaar met riem.Dit systeem is enkel combineerdbaar met ketting wat meer onderhoud vraagt dan een riem.

Slijtage.
Ketting en tandwielen verslijten meer mechanisch en vergen dus periodieke vervanging.

Niet schakelen wanneer je wil.(2) Doordat de ketting moet verspringen van tandwielen moet er getrapt worden om dit uit te voeren. Dat wil zeggen dat je dit niet kan doen als je stilstaat.

Duurzaamheid e-bike. 
Oorspronkelijk is de Nexus naaf niet ontwikkeld voor de e-bike maar voor de gewone stadsfiets. Naar duurzaamheid toe moet de Nexus naaf daarom inboeten omdat de e-bike meer krachten op de naaf zet met meer slijtage tot gevolg. 

Niet naadloos.
Minder naadloze schakelervaring door vastgelede ratio's.

Bereik. 
Nexus naven komen in 7 of 8 versnellingen met vaste ratio’s met een minder breed bereik. 

Efficiëntie.(1)(2)
Een Nexus naaf is minder efficiënt dan een derailleursysteem.

Efficiëntie.(1)(2)
Een Enviolo systeem is een stuk minder efficiënt dan een derailleursysteem of rohloff. Wat resulteert in minder actieradius.

Budget.
In aankoop is een Enviolo naaf duurder dan bijvoorbeeld een derailleur.

Gewicht.
Naafversnellingen zijn wat zwaarder dan derailleur versnellingen.

Schakelbereik.
In vergelijking met een derailleur of Rohloff (520%) mist de Enviolo wat bereik (380%). Speedpedelecs bekomen daardoor een erg hoge trapfrequenstie boven 38km/h. 25km/h e-bikes hebben hier geen last van.

 

 

 

 

 

 

 

 



Budget.
Uitzonderlijke kwaliteit kent zijn prijs. Dit is dan ook het enige nadeel.

Gewicht.
Naafversnellingen zijn wat zwaarder dan derailleur versnellingen.

rohloff_schakelsysteem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



(1)Met efficiëntie bedoelen we hier de hoeveelheid kracht behouden tussen de afgifte van de motor en wat effectief op het achterwiel toekomt. Er treedt altijd een mechanisch verlies op bij de overdracht tussen motor en achterwiel. Dit heeft een negatief effect op actieradius. Hoe efficiënter het schakelsysteem, hoe minder vermogenverlies, hoe meer actieradius.

(2) Een derailleur is het meest efficiënt maar alleen als de bestuurder er volgens de richtlijnen mee omgaat. Met een elektrische fiets of speedpedelec raden we aan om te schakelen zoals we in de wagen doen. Dit om zo zuinig mogelijk met ons energiepakket om te gaan. Dat wil zeggen: vertrekken in een lage versnelling en zo opschakelen naar een hogere naarmate we snelheid winnen. Vergeten we terug te schakelen als we stilstaan aan het rood licht en we vertrekken in een zware versnelling dan heeft dat een zwaar negatief effect op de actieradius. Met naafversnelling zoals Nexus, Enviolo, Rohloff E-14, ... mag je altijd schakelen, ook bij stilstand. Voor veel mensen kan dit daarom interessanter zijn naar efficiëntie, gemak en actieradius.

Afbeelding
Derailleur

Sportief schakelen, minste rolweerstand maar onderhevig aan onderhoud en zorg. Ideaal voor sportievelingen en high speed fietsers. Haalt het meeste uit uw accu mits correct schakelen.

Lees verder →

Afbeelding
Shimano Nexus naaf

Weinig onderhoud, budget vriendelijk en schakelen wanneer je wil. 

Lees verder →

Afbeelding
Enviolo Optimized naaf traploos

Altijd de juiste versnelling, hoogst mogelijke comfort en weinig onderhoud. 

Lees verder →

Afbeelding
Rohloff E-14 naaf

De Rolls Royce onder de fiets versnellingsnaven. Efficient, duurzaam, onderhoudsarm en elektronisch

Lees verder →