bosch ebike expert
Afbeelding

Bosch eBike Systeem 2020 - wat is er nieuw?

Bosch komt voor het nieuwe ebike modeljaar met een hele hoop nieuwigheden. In 2020 viert het merk zijn 10 jarig bestaan als eBike systeem leverancier en om dat te vieren pakken ze uit met enkele innovaties die de wereld van de elektrische fiets naar een volgend niveau tilt. We zetten ze graag even op een rij en bespreken de voornaamste veranderingen. 

Beschikbaarheid hardware (motoren, accu, etc.): uitleveren modellen 2020, najaar 2019.

Een overzicht:


 

Bosch Performance Line CX 2020

1. Bosch Performance CX motor: geen weg te steil, geen uitdaging te groot

De Performance CX motor is voor 2020 totaal vernieuwd met verbeteringen op alle vlakken: lichter, compacter, krachtiger en efficiënter.

- Kleiner: hoe kleiner de motor hoe makkelijker de integratie in het frame concept. De nieuwe Performance CX is 50% kleiner in volume.

- Lichter: de nieuwe Performance CX motor is gemaakt van een magnesium behuizing waardoor de nieuwe motor wel 25% lichter is geworden. De oude motor woog om en bij de 3,8kg en weegt nu slechts 2,9kg.

- Krachtiger: de ondersteuning werd sterk verhoogd van 300% naar 340%. Koppel blijft hetzelfde dan voorheen met 75Nm.

- Efficiënter: De interne weerstand van de nieuwe motor ligt een stuk lager. Het nieuwe concept vermindert de trapweerstand. Ideaal wanneer uitdrijving is uitgeschakeld of wanneer er boven de 25km/h wordt gefietst en de aandrijving dus uitschakelt. Dit zal het fietsen veel vlotter en comfortabeler maken.

- Turbo stand: door een update van deze ondersteuningsstand moet deze minder agressief en schokkerig worden.

- eMTB modus: ook hier werd de software geüpdate voor een constantere krachtafgifte over een groter cadans bereik.

- Krachtigere loopondersteuning: de snelheid en het startrijgedrag van de loopondersteuning passen zich afhankelijk de stijging automatisch aan.

- eSuspension: eMTB's uitgerust met elektronisch regelbare frame E-Live Valve van FOX, kunnen de verende voorvork en de schokdempers zich binnen fracties van seconden automatisch aan het terrein aanpassen. Het systeem is te bedienen met de boordcomputer Kiox.


 

Bosch Performance Line 2020

2. Bosch Performance Line: een nauwkeurig, uitgebalanceerd en krachtige systeem.

De Performance Line motor(en) kregen een flinke verjongingskuur. De Performance Line komt nog steeds in Cruise (tot 25 km/h) en Speed (tot 45 km/h*) variant maar onderging daarnaast flink wat wijzigingen. Een overzicht:

- Krachtiger: de consument wil meer en meer kracht en Bosch speelt hier op in door het koppel te verhogen van 63Nm naar 65Nm voor de 25km/h versie en respectievelijk 75Nm ipv 63Nm voor de 45km/h versie . Op zich niet zo veel verschil maar door de maximale ondersteuning ook op te schroeven van 275% naar 300% voor de 25km/h 'Cruise' versie en van 300% naar 340% procent voor de tot 45km/h 'Speed' versie wordt er toch een grote stap gezet. Dit zal voor de Speed (25 tot 45 km/h) helpen met het makkelijker aanhouden van de topsnelheid. Vroeger lag die op 38-42 km/h waar dit nu makkelijker richting 45km/h zal lopen*.

- Kleiner: hoe kleiner de motor hoe makkelijker de integratie in het frame concept. De nieuwe Performance Line is 50% kleiner in volume.

- Lichter: de nieuwe Performance Line motoren zijn gemaakt van een magnesium behuizing waardoor de nieuwe motor wel 25% lichter is geworden. De nieuwe Performance Line Cruise 25km/h weegt nu slechts 3,2kg en de 45km/h versie zelfs maar 2,9kg.

- eMTB-modus: deze komt nu ook beschikbaar op de Performance Line en zorgt voor een betere dosering van de kracht plus een maximum aan tractie en controle.

- Efficiënter: De interne weerstand van de nieuwe motor ligt een stuk lager. Het nieuwe concept vermindert de trapweerstand. Ideaal wanneer uitdrijving is uitgeschakeld of wanneer er, voor de Performance Cruise 25 variant, boven de 25km/h wordt gefietst en de aandrijving dus uitschakelt. Dit zal het fietsen veel vlotter en comfortabeler maken.

- Turbo stand: door een update van deze ondersteuningsstand moet deze minder agressief en schokkerig worden. Geluidsniveau: de nieuwe Performance Line belooft een stuk stiller te zijn dan zijn voorganger.

 

*De aanduiding 'Speed' geeft aan dat deze motor sneller dan 25km/h kan aandrijven. De eindsnelheid (potentieel tot 45km/h) is afhankelijk van de persoonlijke inbreng en het gekozen versnellingen-systeem. Zo biedt Bosch een eBike waarbij de rijervaring het echte 'fietsen' evenaart maar dan mét ondersteuning.


 

Bosch Cargo Line 2020

3. Bosch Cargo motor Cruise (tot 25km/h) & Speed (tot 45km/h*): speciaal voor elektrische bakfietsen

De cargo eBike wordt alsmaar meer gezien als een waardig alternatief voor dagelijkse verplaatsingen. De kinderen aan school afzetten, boodschappen doen of goederen vervoeren in de stad. Het kan allemaal en dit op een comfortabele en veilige manier met de nieuwste elektrische bakfietsen op de markt. Bosch verzorgt met de Cargo motor nu voor het gepaste eBike Systeem om deze bakfietsen mee uit te rusten. De verwachting is echter dat de Cargo motor ook wel eens in de 'gewone' ebikes kunnen gemonteerd gaan worden. Dit door hun buitengewone power.

- Krachtig: een elektrische bakfiets is per definitie wat langer, breder en dus zwaarder. En dan spreken we enkel over de fiets en niet de cargo die wordt geladen. Voor die reden dient een Cargo motor maar beter wat krachtiger te zijn. En dat is de Bosch Cargo motor ook met 75Nm (al bij lage trapfrequentie) zoals de Performance CX maar met als verschil dat de Cargo tot 400% ondersteuning biedt. Dat is nog eens 60% meer dan de Performance CX.

- Klein: net als de andere nieuwe motoren is de Cargo motor erg compact en dus naadloos te integreren in een eCargo frame.

- Licht: de nieuwe Cargo motoren zijn gemaakt van een magnesium behuizing waardoor zowel de 'Cruise' tot 25km/h als de 'Speed' (tot 45km/h)* versie maar 2,9kg weegt.

- Stabiel rijgedrag: met deze nieuwe motor is het mogelijk om in lage cadans veilig en stabiel op te trekken. Of hij nu geladen is of leeg: de efficiënte drive unit Cargo Line ondersteunt tot 25 km/u of als Speed-variant sneller tot 45 km/u* en maakt ook met belading gecontroleerd versnellen mogelijk, al direct bij het wegrijden.

- Efficiënt: De interne weerstand van de nieuwe motor ligt een stuk lager. Het nieuwe concept vermindert de trapweerstand. Ideaal wanneer uitdrijving is uitgeschakeld of wanneer er, voor de Cargo 25 variant, boven de 25km/h wordt gefietst en de aandrijving dus uitschakelt. Dit zal het fietsen veel vlotter en comfortabeler maken.

 

*De aanduiding 'Speed' geeft aan dat deze motor sneller dan 25km/h kan aandrijven. De eindsnelheid (potentieel tot 45km/h) is afhankelijk van de persoonlijke inbreng en het gekozen versnellingen-systeem. Zo biedt Bosch een eBike waarbij de rijervaring het echte 'fietsen' evenaart maar dan mét ondersteuning.


 

Bosch PowerTube 625Wh

4. PowerTube 625Wh geintegreerde accu

Meer vermogen en grotere accu's met betere celtechnologie. De eBike markt verlegt zijn grenzen. Naast de 400 en 500Wh PowerTube breidt Bosch het gamma uit met een 625Wh variant.

Dankzij de nominale capaciteit van 17,4 Ah en een energie-inhoud van circa 625 Wh, brengt de lithium-ion-accu een maximale actieradius en extra veel hoogtemeters binnen handbereik. De PowerTube 625 zit goed vast en valt zelfs op hobbelig terrein niet uit het frame. Toch kan hij makkelijk worden uitgenomen. Na ongeveer 3,7 uur is de accu met de 6 A Fast Charger volledig opgeladen.

Voor een halve lading is slechts zo'n 1,4 uur nodig. Voor 2020 komt de 625Wh enkel in de PowerTube variant. Door de grotere afmeting is de PowerTube 500 jammer genoeg niet uitwisselbaar met de 625 versie.


 

Bosch SmartphoneHub

5. SmartphoneHub

De SmartphoneHub maakt van de eBike een volledig verbonden eBike en onderdeel van het digitale leven: dankzij de smartphone en de COBI.Bike-app wordt de SmartphoneHub een slimme besturingscentrale die navigeert, activiteiten registreert en met andere diensten en apps kan worden verbonden. De eBike kan ook zonder smartphone worden gestart en bediend, want het in de SmartphoneHub geïntegreerde display toont je de belangrijkste rijgegevens. Daarmee blijf je altijd flexibel – waar de rit ook heen gaat. 

Voornaamste functionaliteiten:
- Muziek streamen
- Gegevens over conditie: prestaties, cadans, calorieverbruik, …
- Telefonie
- App integratie zoals 'Strava'
- 1,52inch LCD scherm zodat systeem ook zonder smartphone kan gebruikt worden
- Bediening aan het handvat
- Navigatie met spraakfunctie
- Weersverwachtingen
- Smartphone laadt op tijdens rijden
- Draadloze updates: software-updates voor de SmartphoneHub kunnen draadloos en heel eenvoudig met behulp van de COBI.Bike-app worden geïnstalleerd 
- …

De SmartphoneHub gebruikt technologie van de al gekende COBI maar zet alles toch weer extra scherper en brengt connectiviteit en digitalisering weer naar een volgend niveau bij het fietsen.


 

Bosch Kiox display

6. Kiox-display: nieuwe functionaliteiten

De Kiox is de boordcomputer voor sportief ingestelde fietsers. De Kiox beschikt over de klassieke functies van een boordcomputer en biedt je via de smartphone-app tegelijkertijd toegang tot de digitale wereld. Het kleurendisplay toont je alle rijgegevens en dankzij de afzonderlijke bedieningseenheid houd je het stuur en het terrein onder controle. De Kiox registreert je ritten en stuurt alle relevante gegevens via de met Bluetooth verbonden smartphone ook naar de online-portal eBike Connect. Dat maakt de Kiox je perfecte metgezel op elke tocht. Via Bluetooth kun je verbinding maken met een optionele borstband en ben je altijd op de hoogte van je actuele hartslag – voor een optimale training. De Bluetooth Low Energy-interface biedt ook de mogelijkheid om software-updates zonder kabelverbinding naar je boordcomputer te downloaden.

Wat is er nieuw voor 2020?

Connectiviteit
De sportieve boordcomputer is de koppeling met de verbonden eBike-wereld van Bosch. De Kiox registreert de rijgegevens en draagt deze via Bluetooth over naar de app eBike Connect. De app registreert GPS-gegevens en voegt deze samen met de rijgegevens voor een overzicht en analyse van alle activiteiten achteraf in de app of de online-portal.
                                                   
Automatische synchronisatie
Altijd alle informatie bij de hand: de gegevens worden automatisch via Bluetooth tussen de Kiox en de app eBike Connect gesynchroniseerd.      


 

Bosch Kiox Lock systeem

7. Lock-systeem

Het wegnemen van de Kiox-display fungeert nu ook als slot. De eBike zal niet opgestart kunnen worden zonder jou specifieke display en start enkel terug op als je hem terug op de houder klikt.


 

Bosch eSuspension

8. eSuspension ondersteuning

eMTB's uitgerust met elektronisch regelbare frame E-Live Valve van FOX, kunnen de verende voorvork en de schokdempers zich binnen fracties van seconden automatisch aan het terrein aanpassen. Het systeem is te bedienen met de boordcomputer Kiox.


 

Bosch anti-ebike-tuning

9. Anti-eBike tuning

Met EN15194:2017 wordt een uniforme Europese norm voor elektrische fietsen gecreëerd die alle onderdelen omvat. Bij aanschaf van een eBike die voldoet aan EN 15194:2017 is voor de koper gegarandeerd, dat de elektrische aandrijving en de onderdelen voldoen aan de minimumeisen van de Europese norm en dat het samenspel van onderdelen functioneert. Daarnaast eist EN15194:2017 met betrekking tot aannemelijke manipulatie (bijvoorbeeld tuning van de maximumsnelheid) voorkoming of compensatie door effectieve maatregelen.

Bescherming van het systeem:
De software van Bosch eBike-systemen kan door middel van sensoren tijdens het rijden detecteren of de eBike getuned is en schakelt dan over naar de noodmodus. Het gevolg: een foutcode op het display geeft aan dat er is gemanipuleerd en de ondersteuning wordt verminderd. De eBiker kan de oorspronkelijke rijtoestand herstellen door ongeveer 90 minuten met de eBike te rijden. Zodra het systeem echter weer in de normale modus werkt, wordt opnieuw de vraag naar manipulatie gesteld. Na de derde keer kan de noodmodus alleen nog met de Bosch DiagnosticTool bij de dealer worden opgeheven. De maatregel is daarom een nieuwe stap waarmee Bosch tegemoetkomt aan een eis die is opgenomen in de huidige Europese norm (EN 15194:2017) voor fietsen met elektrische ondersteuning. Dit verhoogt de veiligheid voor eBike en fietser. Door een verkeerd gebruik van het systeem neemt doorgaans ook de levensduur af en riskeert de eBiker schade aan de drive unit en aan de fiets. Bij een getunede eBike is de veiligheid niet meer gegarandeerd: onderdelen en de fiets als geheel worden blootgesteld aan onvoorziene omstandigheden en de gevolgen zijn moeilijk te voorspellen.


 

Bosch Nyon app & portal

Nyon app & portal verbeteringen

De huidige update biedt vooral een uitgebreide en volledig herziene nieuwe uitgave van de app. In de online-portal kunt u vanaf nu interessante fietsroutes van Outdooractive vinden en naar uw Nyon overbrengen. Voor de Nyon zijn er ook enkele nieuwe zaken. De kaarten zijn bijgewerkt (tot versie juni 2018). In de nieuwe eBike Connect App is er nu een news-feed beschikbaar. Met de feed krijgt u onder andere informatie en actueel nieuws rondom uw fietsactiviteiten en het onderwerp eBike. Daarnaast kunnen in de app geplande routes worden opgeslagen. De opgeslagen routes zijn onder Mijn routes in de eBike Connect App, in de portal en op de Nyon beschikbaar. Dankzij de integratie van Outdooractive-content kunt u in de online-portal eBike Connect heel eenvoudig en comfortabel spannende routes in uw omgeving ontdekken. Onder Routeplanning > Verkennen wordt de betreffende Outdooractive-route geselecteerd en in de portal opgeslagen. Vervolgens kan deze naar de Nyon worden overgezet en kan de rit beginnen. De kaartupdate voor de Nyon omvat ook de smartphone-app eBike Connect en de online-portal ebike-connect.com.

 

Bron: bosch-ebike.com