Derailleur

Dit systeem is het best bekend in de fietswereld en is eenvoudig te herkennen aan een cassette van verschillende tandwielen achteraan op het achterwiel. Aan de hand van de bediening aan het stuur zorgt een mechanisme ervoor dat de ketting van het ene naar het andere tandwiel verspringt en dus een andere versnelling wordt geselecteerd.

Wanneer toegepast op de gewone fiets is dit systeem ideaal voor lichte fietsen en sportfietsen. Bij een elektrische fiets of speed pedelec is het derailleur- & ketting systeem een uitstekende keuze voor sportievere e-bikes 25 km/h en high speed fietsen tot 45km/h. Dit systeem is licht in gewicht maar ook erg zuinig en efficiënt*. Voor speed pedelecs interessant omdat daardoor potentieel op eenvoudigere wijze hogere snelheden kunnen gehaald worden**. Voor elke type e-bike in het algemeen goed voor een ruimere actieradius. Daarnaast heeft het derailleur systeem een zeer breed bereik waardoor het voor alle terreinen, vlak of stijl, een optimale keuze is. Te koppelen met een midden- of achterwielmotor.

De keerzijde is dat het systeem meer onderhoud verlangt dan naaf- of trapas systemen. Bovendien is een derailleur koppelen aan een riemaandrijving niet mogelijk. Verder vereist selecteren van de ideale versnelling wat meer zorg en kan er niet geschakeld worden bij stilstand. 

Het derailleur systeem dus voor high speed en sportieve e-bikes (e-mountainbikes). Minder interessant voor comfort e-bikes of speed pedelecs voor mensen die regelmatig reinigen en smeren willen vermijden.

*Een derailleur systeem is heel zuinig maar alleen wanneer je juist schakelt. Juiste omgaan met je versnellingen is efficiënter omgaan met de energie in je accu. Dit resulteert in een betere actieradius. 

**speed pedelecs hebben een motor die sneller dan 25km/h kan aandrijven. De eindsnelheid (potentieel tot 45km/h) is afhankelijk van de persoonlijke inbreng, type motor en gekozen versnelling systeem.

Onderhoud

Liever minder onderhoud maar wel voldoende topsnelheid en efficiëntie? Dan zijn Rohloff (in combinatie met middenmotor) en Pinion in combinatie met achterwielmotor de betere optie. Dit vraagt echter wel een investering aangezien dit in aankoopprijs duurder zal zijn.

 


Afbeelding
Testrit

In onze winkel kan u steeds een fiets of ebike testen met een derailleur systeem. Wij leggen voor de testrit in detail uit hoe alles werkt. Voor ebike testritten voorzien wij steeds een uitgebreide uitleg. Vraag een testrit aan! →


Afbeelding
Shimano naaf

Weinig onderhoud, budget vriendelijk en schakelen wanneer je wil. Voor fietsen en ebikes.

Lees verder →

Afbeelding
Enviolo Optimized naaf traploos

Altijd de juiste versnelling, hoogst mogelijke comfort en weinig onderhoud. Voor ebikes specifiek.

Lees verder →

Afbeelding
Rohloff E-14 naaf

De Rolls Royce onder de fiets versnellingsnaven.

Lees verder →