Afbeelding

BTW-verlaging op fietsen & elektrische fietsen. Hoe zit dat nu?

Op 4 april werd het wetsvoorstel om de BTW op fietsen en elektrische fietsen te verlagen van 21% naar 6% goedgekeurd in de Kamer. Met de BTW-verlaging wil de PS milieuvriendelijke transportmiddelen bevoordelen. Wat ons betreft een goede zaak. Daar kan niemand iets op tegen hebben. De fiets of de elektrische fiets zijn de ideale oplossing voor onze mobiliteitsproblemen. Maar hoe zit dit alles nu concreet? Hoe gaat dit nu verder in zijn werk? Op dit moment is de verlaging niet helemaal duidelijk. Zowel niet voor de consument als voor ons als dealer.

De overkoepelende organisatie voor fietshandelaars Traxio noemt de hele heisa "fake news" en een “verkiezingsstunt” omdat de BTW-verlaging pas ten vroegste van kracht kan worden in 2020. Maar waarom pas in 2020? Wat het ook mag zijn, het is zeker dat na het goedkeuren in de Kamer een volgende stap moet genomen worden richting Europa. België kan niet zelf de beslissing nemen om het BTW tarief van 21% te laten zakken naar 6%. Dit omdat een lagere BTW in ons land zou aanleiding geven tot oneerlijke concurrentie tussen de lidstaten.

De Europese Commissie dient dus haar toestemming te geven. “De kans dat die toestemming er komt, is vrij klein. Europa heeft een beperkte lijst van producten waarvoor de btw lager mag zijn dan 15%. Fietsen staan niet op die lijst", aldus CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. Elke EU-lidstaat moet zijn goedkeuring geven voor een afwijking. (bron: retaildetail.be)

Tot op vandaag is het BTW tarief van 6% op fietsen en elektrische fietsen dus nog niet meer dan een goedgekeurd lokaal voorstel dat fiat nodig heeft van de Europese Commissie. Hoelang dit zal/kan duren is vooralsnog onduidelijk. Op basis van de geschiedenis spreken we waarschijnlijk niet over weken maar maanden. En dan speelt het standpunt van een nieuwe, nog te vormen, belgische regering mogelijks nog een extra niet in te schatten factor in het verhaal.

Een verlaging naar 6% is een zegen voor het product dat we verdelen maar we zijn van mening dat deze heisa best met de nodige voorzichtigheid moet geinterpreteerd worden. Wil je in de nabije toekomst fietsen met een nieuwe fiets of e-bike dan lijkt het erop dat wachten lang kan duren. Maar de keuze is uiteraard aan de consument!

Wordt ongetwijfeld vervolgt...

De Meester (e)Mobility Solutions

Geoffrey De Meester
Marketing & Communicatie verantwoordelijke

Tags

Belastingverlaging van 21% nr 6%
Niet voor 2020
Nog niet gevalideerd door Europese commissie
Goedkeuring nodig buurlanden

Verkiezingsstunt of realistisch?
Elektrische fietsen en fietsen
Groene mobiliteit
BTW
Wetsvoorstel